آموزش سنتر و سنتر نمودن

تعریف سنتر: قرار دادن دو محور محرک و متحرک را که لازم است با هم حرکت دورانی داشته باشند در یک راستا یا خط مستقیم عمل سنتر گویند که این کار بیشتر در رابطه با پمپ ها، محمور توربوژنراتورها و توربوکمپرسورهای گریز از مرکز و گیربکس ها و کلیه ماشین آلاتی که حرکت دورانی مشترک دارند استفاده می شود.

نحوه سنتر نمودن دو محور دوار

برای انجام این کار اگر ما محل وصل شدن دو محور محرک و متحرک را ک.پلینگ بنامیم و بر روی هر کدام از محورها یک یک نیم کوپلینگ که از نظر ابعاد هم اندازه باشند قرار دهیم ممکن است هنگام قرار دادن آن ها در یک راستا یا خط مستقیم با توجه به اندازه گیری که به وسیله ساعت اندیکاتور و یا ابزار کمکی مثل قرار دادن خروسک بر روی نیم کوپلینگ ها و اندازه گیری با فیلتر به ده حالت برخورد کنیم.

  1. ممکن است دهانه پایین دو نیمه نسبت به نقطه مقابل بازتر باشد.
  2. ممکن است دهانه پایین دو نیمه نسبت به نقطه مقابل بسته تر باشد.
  3. ممکن است دهانه سمت راست دو نیمه نسبت به نقطه مقابل بازتر باشد.
  4. ممکن است دهانه سمت راست دو نیمه نسبت به نقطه مقابل بسته تر باشد.
  5. با توجه به این که هر دو نیمه از نظر محیط و قطر کاملا یک اندازه هستند ممکن است بر اثر ناهموار بودن نشیمنگاه یاتاقان ها یا پایه ها نیمه کوپلینگ محرک نسبت به متحرک پایین تر باشد.
  6. ممکن است نیمه کوپلینگ محرک نسبت به متحرک بالاتر باشد.
  7. ممکن است نیمه کوپلینگ محرک نسبت به متحرک بیشتر به طرف راست باشد.
  8. ممکن است نیمه کوپلینگ محرک نسبت به متحرک بیشتر به طرف چپ باشد.
  9. ممکن است یک یا چند تا از حالات فوق مشترکا ایجاد شده باشد.
  10. ممکن است هیچکدام از نه حالت خم وجود نداشته و دو نیمه کوپلینگ کاملا در یک راستا یا خط مستقیم قرار گرفته باشد که این همان سنتر بودن کامل محرک و متحرک را به ما نشان می دهد. لذا اگر جهت چرخش محورهای محرک و متحرک را از سمت راستا به طرف چپ در نظر بگیریم و موقعیت های یک تا هشت را بر روی دایره ذیل بدین صورت نام گذاری نماییم.

و از طرف دیگر قطر هر کدام از دو نیم کوپلینگ را با علامت R و فرض را هم بر اینبگذاریم که هر کدام از محرک یا متحرک دارای دو پایه (یا دو یاتاقان) می باشد و فاصله وسط دو نیم کوپلینگ را تا نزدیک ترین پایه با علامت L1 و فاصله دو نیم کوپلینگ را با حرف L2 نشان دهیم و مقدار تغییراتی که جهت بالا و پایین کردن پایه اول با J1 و برای پایه دوم با J2 و همچین مقدار جابجایی های مورد نیاز را جهت به سمت چپ و راست بردن برای پایه اول با حرف X1 و برای پایه دوم با X2 در نظر بگیریم مقدار تغییرات در هر یک از پایه ها برای چپ و راست و بالا و پایین بردن از رابطه یا فرمول زیر محاسبه میگردد:

 

Y1=a1-a32+[b1-b32×L1R]

 

Y2=a1-a32+[b1-b32×L2R]

 

X1=a2-a42+[b2-b42×L1R]

 

Y1=a2-a42+[b1-b32×L2R]

که در فرمول های فوق الذکر اگر نتیجه Y ها عدد منفی حاصل شد باید به همان اندازه لاینر از زیر پایه ها برداشته شود و اپر نتیجه Y ها مثبت به دست آمد باید به همان اندازه لاینر به زیر پایه های محرک اضافه نماییم.

 

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش