10 دلیل که منتور باید تفکر سیستمی باید بداند

تفکر سیستمی (System Thinking) یکی از مهارت‌های اساسی برای یک منتور در حوزه صنعت است. این نوع تفکر به این معناست که منتور قادر باشد به صورت جامع و گسترده به مشکلات و چالش‌ها نگاه کند و عوامل مختلف و ارتباطات میان اجزاء مختلف یک سیستم را در نظر بگیرد. در ادامه، 10 دلیل که تفکر سیستمی را یک منتور باید بداند به همراه مثال‌های واقعی و منتورهای در حوزه صنعت ایران آورده شده است:

 

۱. تشخیص عوامل متعدد:

 تفکر سیستمی به منتور کمک می‌کند که عوامل مختلف مرتبط با مشکل یا وضعیت مورد نظر را تشخیص دهد.

 

مثال: یک منتور در صنعت کشاورزی می‌تواند با تفکر سیستمی، عواملی چون شرایط آب و هوایی، خاک، نیازهای بازار، تکنولوژی و دسترسی به منابع را در تجارت کشاورزان بررسی کند و راه‌حل‌های جامع‌تری ارائه دهد.

 

۲. تحلیل اثرات و پیامدها:

تفکر سیستمی به منتور کمک می‌کند که اثرات و پیامدهای مختلف تصمیمات و اقدامات را درک کند.

 

مثال: یک منتور در صنعت تولید محصولات پلاستیکی با تفکر سیستمی می‌تواند اثرات استفاده از پلاستیک‌های تک‌باره را در محیط زیست و سلامت انسان‌ها به همراه پیامدهای اقتصادی را مورد بررسی قرار دهد و راه‌حل‌های مستدل‌تری ارائه دهد.

 

۳. شناخت تأثیرات متقابل:

تفکر سیستمی به منتور کمک می‌کند که تأثیرات متقابل بین اجزاء یک سیستم را درک کند.

 

مثال: یک منتور در صنعت حمل و نقل می‌تواند با تفکر سیستمی، تأثیر ترافیک و انباشته شدن خودروها بر مصرف سوخت و آلودگی هوا را درک کند و راه‌حل‌های مدنظر را برای بهبود شرایط پیشنهاد دهد.

 

۴. تشخیص الگوها و روابط:

 تفکر سیستمی به منتور کمک می‌کند که الگوها و روابط میان اجزاء یک سیستم را شناسایی کند.

 

مثال: یک منتور در صنعت مالی می‌تواند با تفکر سیستمی، الگوهای مالی و اقتصادی مثل رابطه بین نرخ بهره و سرمایه‌گذاری یا تأثیر محدودیت‌های مالی در رشد شرکت‌ها را مورد مطالعه قرار دهد و راه‌حل‌های بهینه‌تری ارائه دهد.

 

۵. ارزیابی اثرات زنجیره‌ای:

 تفکر سیستمی به منتور کمک می‌کند که اثرات زنجیره‌ای و اثرات فراتر از مشکل فعلی را در نظر بگیرد.

 

مثال: یک منتور در صنعت گردشگری می‌تواند با تفکر سیستمی، تأثیرات کاهش توریست‌ها بر رشد اقتصادی منطقه و در نهایت اثرات اجتماعی و زیست‌محیطی این مسئله را مورد بررسی قرار دهد و راه‌حل‌های هوشمندانه‌تری ارائه دهد.

 

۶. پیش‌بینی و طراحی سناریو:

تفکر سیستمی به منتور کمک می‌کند که امکان پیش‌بینی و طراحی سناریوهای مختلف را برای آینده ایجاد کند.

 

مثال: یک منتور در صنعت فناوری اطلاعات می‌تواند با تفکر سیستمی، سناریوهای مختلف پیشروی فناوری‌ها و تأثیر آن‌ها بر اقتصاد و اجتماع را پیش‌بینی کند و اقدامات استراتژیکی مناسب اتخاذ کند.

 

۷. ارتباط با افراد و گروه‌ها:

 تفکر سیستمی به منتور کمک می‌کند که ارتباط مؤثر با افراد و گروه‌ها را برقرار کند.

 

مثال: یک منتور در صنعت مدیریت منابع انسانی می‌تواند با تفکر سیستمی، تأثیر سیاست‌ها و تصمیمات HR بر رضایت کارکنان و تعاملات سازنده با مدیران را درک کند و راه‌حل‌های بهبود ارتباطات ارائه دهد.

 

۸. حل مسئله در قالب سیستمی:

تفکر سیستمی به منتور کمک می‌کند که به صورت سیستمی و هلیکوپتری در حل مسئله پیش برود.

 

مثال: یک منتور در صنعت مالی می‌تواند با تفکر سیستمی، اثرات متقابل عوامل مختلف مثل قیمت‌ها، نرخ بهره و تورم را در حساب‌های اقتصادی شرکت‌ها مورد بررسی قرار دهد و راه‌حل‌های کامل‌تری برای بهبود وضعیت مالی ارائه دهد.

 

 

 

۹. ارتقاء کارآمدی:

تفکر سیستمی به منتور کمک می‌کند که بهبود عملکرد و ارتقاء کارآمدی را در نظر بگیرد.

 

مثال: یک منتور در صنعت تولید می‌تواند با تفکر سیستمی، اثرات بهینه‌سازی فرآیندها، کاهش هدررفت‌ها و بهبود انتقال دانش در زنجیره تولید را مورد بررسی قرار دهد و راه‌حل‌های کارآمدتری ارائه دهد.

 

۱۰. منعطف‌سازی استراتژی‌ها:

 تفکر سیستمی به منتور کمک می‌کند تا در برابر تغییرات ناگهانی و پیچیدگی‌های بازار، استراتژی‌ها را منعطف سازد.

 

مثال: یک منتور در صنعت خدمات مالی می‌تواند با تفکر سیستمی، تغییرات قوانین و مقررات بانکی را در نظر بگیرد و استراتژی‌هایی برای سازگاری بانک با این تغییرات ارائه دهد.

 

منتورهای در حوزه صنعت ایران می‌توانند با استفاده از تفکر سیستمی، چالش‌ها و مشکلات مختلف را به صورت جامع‌تر و کارآمدتر بررسی کنند و اقدامات بهینه‌تری برای بهبود وضعیت ارائه دهند. این نوع تفکر به ایشان کمک می‌کند تا راه‌حل‌های مستدل‌تر، کارآمدتر و نوآورانه‌تری در مقابل چالش‌های صنعتی ارائه دهند.

نویسنده : علی منتظرالظهور    تابستان 1402

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش